Undgå greenwashing

 

Forbrugerombudsmanden udkom i december 2021 med en kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring. Denne hjælper virksomheder til at undgå det såkaldte ”greenwashing”.

 

Benytter man sig af klima- eller miljøudsagn i sin markedsføring skal disse være korrekte og klart formulerede. Det er vigtigt at man kan dokumentere de udsagn man kommer med. Kan man ikke dokumentere disse kaldes dette greenwashing.

 

» Udsagnene skal normalt kunne underbygges af udtalelser eller undersøgelser fra uafhængige eksperter.

» Er undersøgelsen lavet af producenten af produktet eller af virksomheden, der sælger det, skal undersøgelsen som udgangspunkt kunne bekræftes af uafhængige eksperter.

» Hvis der er betydelig uenighed blandt eksperter, skal I oplyse om dette i markedsføringen eller undlade at bruge udsagnene.

 

Bruger man generelle udsagn som grøn, klimavenlig, miljøvenlig, bæredygtig osv. skal man kunne dokumentere udsagnet ud fra en livscyklusanalyse af det gældende produkt.

 

DI giver dig 6 gode råd til hvordan du, som virksomhed, undgår greenwashing-anklager: Danskindustri.dk

 

Hent kvikguiden fra Forbrugerombudsmanden her: Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring.